تکنولوژی

آیفون اکتیو یا نات اکتیو مساله این است ؟

چرا آیفون های بازار ایران اکتیو شده هستن این سوالیست که هر کاربر اپلی حداقل یکبار از خودش پرسیده است.بعد از اینکه کمپانی اپل ، آیفون 13 را در سال 2021 به بازار عرضه کرد، اصطلاح جدیدی در بازار ایران پدید آمد. این دو اصطلاح جدید عبارتند از آیفون Active و آیفون NotActive. احتمالاً اگر قصد خرید این گوشی گران قیمت و لوکس (البته در ایران) را دارید، این دو اصطلاح شما را گیج می‌کند. همانطور که می‌دانید، آیفون 13 در چهار مدل به بازار عرضه شده است.

 

گوشی آیفون Active

آیفون اکتیو در اصطلاح به آیفونی گفته می‌شود که حداقل یک بار روشن شده است. اما فقط روشن شده و مراحل مربوط به فعال سازی در آن صورت نگرفته است. البته روشن شدن گوشی لزوماً به معنی استفاده شده، دستکاری شده و یا تغییر لوازم داخل جعبه نیست. پس خیلی نگران این موضوع نباشید. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که مهمترین آن قوانین مربوط به صادرات و واردات کشورها می‌باشد.

 

گوشی آیفون Not-Active ، اپل

آیفون نات اکتیو در اصطلاح به آیفونی گفته می‌شود که بصورت پلمپ عرضه می‌شود. یعنی جعبه آن از زمانی که از کارخانه اپل بیرون آمده، باز نشده است. نهایت فقط برچسب گارانتی بر روی جعبه آن خورده است و دیگر هیچ کاری بر روی آن انجام نشده است.

 

از کجا متوجه اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی اپل شویم؟

 

هر کشوری که از اپل خریداری میکند باید قوانینی که اپل برای فروشگاه های خود در دنیا گذاشته است را رعایت کند ، مهمترین این قوانین سقف فروش 20 درصد به خارج از کشور بوده است. یعنی فروشگاه های اپل در هر کشوری که هستند فقط می توانند 20 درصد از کالا های خود را به کشور های دیگر بفروشند و باید به همان قیمت اپل فروخته شود . مهمتر از همه نباید به کشور هایی که شرکت اپل اجازه فروش به آنها را نداده است بفروشند.

برای دور زدن این موضوع نمایندگی ها آیفون را باز می کنند و آن را اکتیو می کنند و دوباره بسته بندی می کنند.پس اگر شرکت اپل این موضوع را پیگیری کند آنها گوشی مورد نظر را در کشور خودشان اکتیو کردند و راهی برای اثبات فروش نمایندگی به کاربر وجود ندارد.تمامی این کار ها برای دور زدن فروش قوانین شرکت اپل است.

 

آیا آیفون 13 اکتیو شده یعنی قبلا کسی از آن استفاده کرده است؟

 

خیر، آیفون اکتیو به معنی استفاده شده نمی باشد. به دلایل مختلفی مانند قوانین کشورها، ممکن است تنها گوشی یک بار روشن شده باشد.

 

آیا آیفون 13 نات اکتیو از اکتیو گران تر است؟

 

بله، آیفون 13 نات اکتیو به دلیل اینکه هیچ‌گاه از پلمپ خارج نشده، از آیفون اکتیو گران‌تر است.

 

چند نکته مهم !

 

به تازگی خود شرکت اپل در هنگام فروش گوشی ها برای بالا بردن آمار گوشی های فعال در شبکه شرکت اپل برای شرکت ها تخفیفاتی در نظر گرفته که با اکتیو کردن تمام محصولات و یا درصدی از اونها از تخفیف ها میتونن استفاده کننداین کار اپل زمینه رو برای سواستفاده کننده ها فراهم کرده و گوشی های ریپک و یا رفرش رو به جای گوشی اورجینال به فروش می رسند . ریپک به آیفونهایی گفته میشه که جعبه آنها عوض شده و لوازم جانبی آنها اوریجینال نیست یا حتی میشه گفت گوشی دست دومی هست که خیلی کم باهاش کار شده و کاملا سالم هست ولی لوازم جانبی اون از بین رفته است .اگه موقع خرید متوجه شدین که گوشی باز شده ولی هنوز اکتیو نشده از خرید اون گوشی خودداری کنید چون هیچ دلیلی برای باز شدن جعبه گوشی وجود ندارد.

همونطور که مطالعه کردید گوشی ها برای اینکه بتونن بدون ریسک وارد بازار ایران شوند. ، در کشور سفارش دهنده اکتیو و دوباره بسته بندی میشوند. در نتیجه هیچ فرقی با گوشی های نات اکتیو ندارند! البته کاربر ایرانی حق دارد که گوشی نات اکتیو بخرد و با توجه به وضعیت بازار ایران باید هزینه این نات اکتیو بودن را پرداخت کند. در مجموع اگر برایتان خیلی مهم نیست. که گوشی قبلا روشن شده باشد، منطقی است که آیفون های اکتیو رو با هزینه کمتر بخرید!

 

برای اطلاع از اکتیو بودن یا نات اکتیو بودن میتوانید از طریق سایت زیر مطلع شوید .

https://checkcoverage.apple.com

.

نویسنده : رها حیدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *